Link Florin Serban

Iata linkul unui articol semnat de Florin Serban, regizorul filmului Eu cind vreau sa fluier, fluier:

http://www.gandul.info/pagini/scarba-5914991

Si comentariul meu:

Sistemul şi actorii săi

Am aflat şi eu zilele trecute ştirea „senzaţională”, că unul dintre actorii premiatului la Berlin film al lui Florin Şerban, Eu când vreau să fluier, fluier, a fost arestat din nou pentru furt dintr-o locuinţă. Am citit şi reacţia plină de amărăciune a regizorului, sugestiv intitulată Scârbă.

Întrebarea care îmi vine mereu în minte, mai acută în astfel de momente, este: cum poţi să ajungi la rădăcina răului, la sursa tuturor problemelor de acest gen, dar şi a multor altora, care este sistemul în care trăim? Şi, dacă ajungi, ce poţi face?
Pentru că realitatea este cam în felul următor: trăim într-o ţară dăruită de natură cu nenumărate frumuseţi şi bogăţii, dar cu un sistem – adică întregul cadru politico-socio-economic – excecrabil. Trăim într-o ţară în care anormalul a devenit normal, unde lipsa oricăror repere morale şi culturale a dus la o degrigoladă umană fără precedent, în care primii care încalcă legea sunt cei chiar reprezentanţii ei şi cei care ar trebui să o aplice sau să o apere, unde o mînă de oameni se îmbogăţeşte fraudulos din ce în ce mai mult, în timp ce majoritatea populaţiei sărăceşte dramatic şi unde politruci de tot felul (mulţi dintre ei făcînd de altfel partea şi din specia dinainte) apar prin tot felul de mass-medii, declarînd într-o formă mai mult sau mai puţin nuanţată că pot face tot ce vor pentru că – să ne intre bine în cap – ţara aceasta este moşia lor, iar noi ceilalţi, iobagii.
Şi atunci, revin, cine este de vină că se fură? Analfabetul flămînd şi disperat sau statul care l-a făcut aşa?
Am citit tot felul de comentarii ale acelei întîmplări, şi întrebări gen: „dar dacă ţi-ar fi spart ţie casa, l-ai mai fi iertat?”, de parcă „tratarea” – între ghilimele pentru că este o încercare, nu o vindecare – prin încarcerare a efectelor ar putea duce vreodată la anihilarea cauzelor! Cauza, repet, este sistemul corupt în însăşi esenţa lui. Sistemul însuşi este aşa, deci să ne mai mirăm de oamenii care îl reprezintă. Acesta trebuie schimbat, dacă vrem ca ţara asta să fie un loc prielnic vieţii.
Nu înţeleg de ce nimeni nu se întreabă: dar ce este de făcut ca să nu mai existe hoţie, să dispară înşelăciunile, crimele, ca să nu mai existe nici disperare, nici nevroze. Toţi se leagă de un individ pentru că poate fi subiect de ştire şi fac analogii de prost-gust, ca să folosesc un termen blînd. Dar nu am auzit un buletin de ştiri care să pună adevărata problemă şi care să titreze: Astăzi este ziua perfectă pentru a începe schimbarea. Astăzi fiecare poate să fie mai bun, să fie puţin mai bun decît ieri, şi să continue aşa în fiecare zi. De astăzi începînd, fiecare să facă o faptă bună, una pe zi e de ajuns, dar dezinteresat. Şi, mai ales, de acum înainte, fiecare este dator să-şi pună întrebări, pentru că de astăzi începem să gîndim.
Pentru că azi este ziua cînd vom începe transformarea sistemului!

*

Cine este, aşadar, vinovat de furt? Fiecare dintre noi, care stăm de douăzeci de ani, impasibili, şi înghiţim toate rahaturile pe care guvernanţii, o minoritate adică, ni le-au servit, fără să protestăm, fără să refuzăm, fără ca măcar să punem sub semnul îndoielii hotărîrile lor, dînd doar din umeri a neputinţă, aşa cum am fost învăţaţi încă de pe timpul lui Ceauşescu. Dar asta nu înseamnă decît că noi toţi am ajutat la consolidarea unui sistem pervers şi corupt. La limită, că sistemul sîntem şi noi! Că facem parte din edificiul lui, ca pietrele de la baza unei piramide care suportă toată greutatea spre folosul celor din vîrf.
Eu unul nu vreau să mai fiu un pietroi. Mă doare prea tare spatele şi, mai ales, sufletul. Aşa că de astăzi eu m-am pus pe treabă. Iar treaba mea este scrisul, cel puţin deocamdată. Întrebarea următoare este: ce vei face tu?

Leave a Reply

